zaterdag 27 oktober 2012

Ik voel nieuw leven

Het jaar 2012 is voor mij een jaar geworden van intense veranderingen en bewegingen. De laatste paar weken heb ik mezelf teruggetrokken van het internet. Sinds lange tijd heb ik geen zin meer om dagelijks online te zijn. Ik heb behoefte aan rust, stilte en een prikkelarme omgeving.

Ik heb het gevoel dat ik in het middelpunt sta van een enorme draaikolk. Ik kijk om me heen en zie mijn veranderingen en bewegingen binnen een paar maanden voorbij gaan: nieuwe baan, nieuwe liefde, samenwonen en het vertrek van mijn lieve vader. De intense veranderingen blijven komen. Op 11 oktober 2012 was mijn schoonvader overleden en de dag daarna was mijn eerste echo van mijn eerste kind. Leven en dood hebben nog niet eerder in mijn leven zo dicht bij elkaar gestaan.

De komst van mijn eerste kind en het vertrek van twee vaders brengen mij vreugde en verdriet. Het enorme contrast zorgt er ook voor dat ik te midden van veranderingen stilsta in mijn leven. Ik sta stil bij mijn eigen gevoelens en behoeftes: Wat voel ik nu? En wat vind ik echt belangrijk?

Inmiddels heb ik gemerkt dat de intense veranderingen naast tijd en aandacht ook iets anders van me vragen, namelijk openheid. Ik ben mij ervan bewust dat ik open mag blijven staan voor nieuwe mogelijkheden en voor nieuwe dromen.

De komst van mijn eerste kind doet mij realiseren dat ik onbewust mijn leven had uitgestippeld aan de hand van mijn gemaakte keuzes. Ik kijk met een brede glimlach erop terug, want ik kom nu tot mijn ontdekking dat ik mijn levensweg niet wil vastleggen. Dit geeft mij een groots gevoel van vrijheid en avontuur.

De intense veranderingen hebben mij uiteindelijk een heel mooi perspectief gegeven:
ik sta open voor nieuw leven.



Muziek: Staccato (Alastair Cameron) / CC BY 3.0

8 opmerkingen:

  1. Wow zeg, jij komt met mooi nieus na je offline periode. Van harte gefeliciteerd met het nieuwe leven. Alvast welkom op aarde nieuw leventje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Peter. Tijdens mijn offline periode heb ik ook ontdekt dat ik met gemak een aantal weekjes zonder internet kan. Ik had verwacht dat ik het erg zou missen, maar dat valt reuze mee.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Dankjewel, Maurits. Dankzij je reactie heb ik ook een nieuw woord geleerd: alleszins. :-)

      Verwijderen
  3. Hallo Thi Thanh Tam,

    "Ik ben mij ervan bewust dat ik open mag blijven staan voor nieuwe mogelijkheden en voor nieuwe dromen"

    Weinig woorden, maar een grote impact. Geniet van je nieuwe avonturen.. Hormonen doen een hoop dingen (glimlach). Ga je het delen? In een vorm van een dagboek van je zwangerschap? Sorry als ik vrijpostig overkom met deze vraag, het is omdat ik je zicht, kijk en bevindingen altijd mooi vind om te lezen..

    Over mijzelf, de afgelopen periode is bij het tapijt onder mijn voeten weg getrokken dat mij in een diepe val heeft gegooit. Ik merk bij elke poging van opstaan dat ik nog te zwak ben. Sorry voor mijn onverschilligheid, tenminste onduidelijkheid. Ik heb nu nogsteeds niet de behoefte om mijn gevoellens te delen omdat het mijn emoties van het kastje naar de muur gooit. Maar ik heb wel het gevoel dat ik je snel een mailtje ga sturen..

    Heel mooi Thi Thanh Tam.. Geniet ervan hoor!!
    Groetjes Farida

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Farida,

      Dankjewel voor je reactie en complimenten. Mijn ervaringen van mijn zwangerschap zal ik ook op mijn blog delen. Uiteraard afgewisseld met andere ervaringen, omdat ik van diversiteit houd.

      Uit je woorden begrijp ik dat je in een diepe val bent geraakt. Ik wens je veel sterkte en inzicht tijdens jouw opkrabbelproces. Wat betreft over 'snel een mailtje sturen': neem lekker je tijd, hoor. Zoals je ziet, doe ik dat ook. Ik reageer de laatste tijd niet meer zo snel op berichten, omdat ik wat meer rust voor mezelf neem door o.a. wat minder online te zijn.

      Ik kijk uit naar je volgende blogs/berichten.

      Groetjes, Thanh-Tam

      Verwijderen
    2. https://www.youtube.com/watch?v=LDUzwtG3g58

      '-)

      Verwijderen
    3. Dankjewel voor deze mooie herinnering, dit is mijn favoriete clip van Pocahontas ( http://www.youtube.com/watch?v=pk33dTVHreQ ) Als tiener wilde ik vroeger Pocahontas zijn.:-)

      Mijn favoriete woorden uit het lied zijn:
      You think the only people who are people
      Are the people who look and think like you
      But if you walk the footsteps of a stranger
      You'll learn things you never knew you never knew


      Verwijderen